lördag 19 mars 2011

Lindesjön runt

14k isklädda och leriga grusvägar. En klassiker. För mig i varje fall... och för Linda, och för många andra jag sprang med i min uppväxt.
Absolut att det doftade mer nu än när jag bodde i Lindesberg!
Eller är det jag som blivit oroväckande mycket urbaniserad?

Underbart var det i varje fall. Jag tänkte inte på snöklädda bergstoppar någon gång under rundan. Tror det egentligen räcker för mig med fysisk ansträngning + natur. Sen spelar det mindre roll exakt vad jag gör.
Men om man fantiserar över det en stund så kan man ju landa i att ... jag t ex inte är så sugen på att spela cricket i öknen eller lira pingis på en blåsig bergstopp. Eller kanske? Jag får väl prova alla kombinationer jag kan komma på och kryssa för "gillar" eller "inte gillar".
Skit samma

Det mest anmärkningsvärda som hände idag var att inte mindre än tre hundar rusade ut från sina gårdar och  attackerade/hälsade på mig. Det var lite som i sagan, "Först kom det en liten liten hund..." Och det var ju inga problem (utöver att jag oroade mig för att den inte skulle orka springa hem igen). Sen kom det "en lite större hund...". Redan här blev det lite läskigt men hunden nöjde sig med att hälsa, lufsade sedan hem. Men sen "Kom en jätte jätte stor hund" springande emot mig. En stor Schäfer. Vaffan?
Även om den säkert är världens snällaste och goaste familjehund, så skrämmer den ju skiten ur folk (mig) när den rusar så där emot en på en enslig grusväg. Jag blev lite stel av skräck, tänkte att om jag vänder och springer kommer den ju definitivt tro att jag är fienden och hugga. Då blev jag ännu mer rädd, och så kom jag på att nu känner ju gycken av min rädsla, vilket ökar på oddsen ännu mer för åtminstone ett armbett. Som en sista åtgärd innan jag planerade att slita fram papper och penna för att lite snabbt rafsa ner ett testamente, skrek jag: "Spring hem med dig!" Med en sån där hundägarröst som jag har hört ibland. Hunden lydde och vände.
Jag fick lite högre puls och sprang lite fortare sista biten hem.

Slutsats:
För att öka pulsen och intensiteten i träningen, spring genom i områden som har en hög trafik av okopplade kamphundar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar